تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز

در این مقاله از سری مقالات مجموعه دیزل ولت قصد داریم تا  شما عزیزان  را با تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز آشنا کنیم . مهم نیست که شما از چه برندی از ژنراتور استفاده می کنید ٰ در رابطه با شناخت تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز باید بدانیم که فارغ از برند ژنراتور ها تک فاز ها و سه فاز ها به صورت متفاوتی تولید برق می کنند.

آشنایی با تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز

بهتر است برای درک تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز  بدانید که هر دو ژنراتور سه فاز و تک فاز از جریان متناوب استفاده می کنند وAC  در حقیقت یک جریان الکتریکی است و این بدان معنی است که جریان AC با سایر جریان ها متفاوت است اما سطح بالاتری از توان تولیدی را داراست. ژنراتورهای 3 فاز اساساً سه ژنراتور تک فاز در یک واحد هستند. این ویژگی به آنها قدرت خروجی بالاتری می دهد. این ژنراتورها 180 درصد ظرفیت بیشتری نسبت به ژنراتورهای تک فاز دارند.

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز ( موارد مصرف تک فاز ها و سه فاز ها )

در رابطه با تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز  و آشنایی با موارد مصرف ژنراتور تک فاز بهتر است بدانیم که از دیزل ژنراتور تک فاز معمولاً برای مقاصد مسکونی استفاده می شود. اما از دیزل ژنراتور سه فاز بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می شود. نکته بعدی نیز این است که برای واحد های کوچک مانند مصارف خانگی و مجموعه های کم مصرف از ژنراتور تک فاز بهره می برند.

اهمیت تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز در مصارف صنعتی

اگر از شناخت تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز جهت یافتن بهترین ژنراتور برای مصرف در واحد های صنعتی استفاده می نمایید باید بدانید که بهترین انتخاب شما برای مصارف صنعتی تامین برق از ژنراتور سه فاز است . بسیاری از تجهیزات بزرگ و موتورهای الکتریکی، برای مراکز داده و سایت های صنعتی به برق تولید شده توسط ژنراتورهای دیزلی سه فاز نیاز دارند.

این تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز در میزان قیمت آنان نیز است و همینطور نکته دیگر این است که سه فاز ها نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند، اما می توانند برق بیشتری نیز برای واحد صنعتی شما عزیزان تولید کنند.

مطالعه کنید: رادیاتور ژنراتورمولد دیزل ژنراتور

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز و ویژگی های ژنراتور تک فاز

برای تولید برق در مصارف خانگی و واحد های کوچک مناسب است و حداقل دو سیم پیچ دارد که کل دستگاه را شارژ می کند. دیگر تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز در این است که تک فازها به طور کلی از سیم پیچ هایی با رسانایی کمتر استفاده می کند. قیمت خرید اولیه تک فازها  کمتر از سه فازها است اما هزینه نگهداری آن بیشتر است. لطفا تا انتهای مقاله تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز با دیزل ولت همراه باشید.

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز و ویژگی های سه فاز

در رابطه با تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز و ویژگی های ژنراتور سه فاز باید بدانید که یک ژنراتور AC سه فاز دارای سه سیم پیچ تک فاز است که 120 درجه از یکدیگر فاصله دارند. ژنراتورهای سه فاز برای مصارف صنعتی، کشاورزی، تجاری و حرفه ای سنگین که نیاز به توان بالایی دارند مناسب هستند.

یکی از ویژگی تک فاز در مقایسه با سه فاز این است که ژنراتور سه فاز به راحتی قابل حمل نیستن و اهمیت آنها بیشتر برای دستیابی به حداکثر کارایی و توان است. ژنراتورهای تک فاز ولتاژ جریان متناوب تولید می کنند. از آنجایی که توان تولید در طول چرخه تغییر می کند، این جریان های مختلف باعث کاهش سطح توان در طول فرآیند می شوند.

 

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز به طور کلی

ژنراتور سه فاز دارای سه جریان تولید ولتاژ همزمان با نوسانات و فاصله 120 درجه است. ( تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز )

ژنراتور سه فاز در تامین برق برای شارژ کل سیستم به حداقل سه سیم پیچ نیاز دارد. ( تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز )

به طور کلی در ساخت ژنراتور سه فاز از سیم پیچ پیچیده تر، سبک تر و کارآمدتر استفاده می شود. ( تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز )

که باعث شده این نوع ژنراتور اقتصادی تر، قوی تر و قابل اعتمادتر شود. ( تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز )

 

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز در تولید جریان

در رابطه با تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز در زمینه تولید برق باید عرض شود که ژنراتورهای تک فاز و سه فاز انواع مختلفی از برق تولید می کنند. هر دوی آنها جریان برق متناوب تولید می کنند، اما یک ژنراتور سه فاز، سه موج الکتریکی مجزا تولید می کند.

این جریان پیوسته ، و بهترین مورد برای تامین برق در زمان قطع برق سراسری است . این باعث می شود ژنراتورهای سه فاز قدرتمندتر از ژنراتورهای تک فاز باشند. ژنراتورهای سه فاز به دلیل ظرفیت بالا عموماً در مناطق صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند که یکی دیگر از نکات مهم در  تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز است.

 

با توجه به تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز چه زمانی از ژنراتورهای تک فاز استفاده کنیم ؟

صاحبان مشاغل با توجه به تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز باید در نظر داشته باشند که ژنراتورهای تک فاز زمانی استفاده می شوند که کمتر از 240 کیلو وات برق نیاز دارند. به طور کلی برای فضاهایی که نیاز به برق 24 ساعته دارند مناسب نیست.

مگر اینکه تجهیزات بسیار تخصصی و متصل به منبع تغذیه تامین باشد. همچنین به مهندسان عمران توصیه نمی شود که از ژنراتورهای تک فاز برای سیستم های برق اصلی خود استفاده کنند. این سیستم ها شامل گرمایش، سرمایش، آسانسور و … می باشد. هیچ یک از این دستگاه ها بدون منبع مناسب نمی توانند برق تولید کنند.

 

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز و ژنراتور مناسب برای موارد کم مصرف

کامپیوترها و لپتاپ ها

سیستم های روشنایی تکی

تلویزیون ها

مودم و …

 

اجاره دیزل ژنراتور سایلنت

 

چه زمانی از ژنراتورهای 3 فاز تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز

با توجه به تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز  می توانیم متوجه شویم که چه زمانی می توانیم از ژنراتور سه فاز برای تامین برق مناسب و بهتر استفاده نماییم . این نوع موتورها انتخاب خوبی برای مشاغل و شرکت ها هستند. آنها انرژی را برای مدت طولانی تامین می کنند و کیفیت بالایی با توجه به تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز در تامین برق حفظ می کنند.

استفاده از موتورهای برق سه فاز برای صاحبان مشاغل و خانه های بزرگ بسیار مهم است. در برخی از صنایع، قطع برق هر دقیقه می تواند خسارات قابل توجهی ایجاد کند و در برخی موارد حتی جان افراد نیز در خطر است.

 

تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز و مناسبترین انتخاب

اگر کارخانه یا فعالیت شما به یکی از موارد زیر وابسته است از ژنراتور سه فاز استفاده کنید:

تجهیزات صنعتی: یخچال های صنعتی، ماشین آلات صنعتی، موتورهای بزرگ و …

سیستم های تهویه: دیگ های برق صنعتی و تجاری، کوره ها، تهویه مطبوع مرکزی و …

تجهیزات کشاورزی سنگین: ژنراتورهای تراکتورهای بزرگ، دینام های بزرگ موتورها و …

 

نتیجه گیری در مورد تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز

با توجه به توضیحات بالا در مورد تفاوت ژنراتور تک فاز و سه فاز حالا می توانید موتور الکتریکی مورد نظر خود را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. برای مناطقی که نیاز به ولتاژ کمتری دارند می توانید از الکتروموتور تک فاز و برای مناطقی که نیاز به ولتاژ بالا دارند می توانید از الکتروموتور سه فاز استفاده کنید.

برای کاربردهای صنعتی، تجاری و کشاورزی، ژنراتور 3 فاز قابل اعتمادتر است. اگرچه ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشند، اما نگهداری از آنها آسان تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *